Província de Barcelona
Santa Maria d'Egara
(Terrassa, Vallès Occidental)
41º 34,110'N ; 2º 1,181'E
L'edifici actual Està edificat sobre tres construccions anteriors: un temple
del segle IV, un altre de tres naus del segle VI o VII i un tercer del qual encara es pot veure part del mur nord.
La primera basílica es va construir en el segle IV. Tenia una única nau de
planta rectangular. Començava on avui trobem la rectoria i el centre
d'acollida de visitants i arribava fins al creuer de l'església actual. El
seu paviment estava format per un mosaic de tipus geomètric. El fragment més gran el trobem a
l'exterior del temple actual, just davant la porta.
Aquí podem observar mosaics amb decoració geomètrica i també elements iconogràfics
propis de la primera època cristiana com pans i peixos.
D'aquesta primera basílica també es conserva el baptisteri, trobat durant
les excavacions realitzades l'any 1947 a l'interior de la nau de Santa Maria,
prop del transsepte
sud. Era una piscina baptismal d'immersió, de planta quadrada coberta amb un
baldaquí i que es trobava en un edifici aïllat de la basílica i de planta
octogonal. La seva descoberta ha estat una veritable troballa, ja que és
l'únic baptisteri d'aquestes característiques que podem trobar a la
península.
Sobre aquesta basílica es va construir la gran catedral
egarenca. Per a aquesta construcció de tres naus, separades per arcs recolzats
en columnes, es va destruir la piscina baptismal i es va construir un nou
paviment. Als peus de l'església es construeix una estança, separada del temple,
on s'ubica la nova piscina baptismal. En les darreres obres de restauració es
va descobrir aquest espai, situat a la rectoria.
Aquest edifici havia estat
menystingut al llarg dels segles pensant que no tenia cap valor, però s'ha
pogut comprovar que ja formava part de la primera basílica i que va ser
utilitzat com a baptisteri i lloc funerari.
Amb la invasió
musulmana comença la decadència del temple. La pèrdua de condició de Catedral,
en desaparèixer la diòcesis egarenca, fa que es decideixi construir un temple
molt més modest i adient a les necessitats de l'època, consagrat l'any 1112.
Aquest nou temple es construeix sobre l'anterior, aprofitant part de la
seva capçalera, concretament l'absis central. Té planta quadrada des de
l'exterior, mentre que per l'interior té planta de ferradura.
L'església té una sola nau, amb planta de creu llatina.
El transsepte està cobert amb volta de canó.
La volta de la nau, que arrenca d'una senzilla motllura, és de perfil
apuntat, ja que va ser refeta en el segle XIII, anunciant l'arribada del
gòtic.
En el punt on es creuen el transsepte i la nau s'alça una cúpula
semicircular.
Per l'exterior la cúpula es transforma en un esvelt cimbori octogonal,
que acaba en un campanar de torre quadrat, de dues plantes.
A la primera podem veure una finestra de mig punt en cada costat, mentre
que al pis superior apareixen dues finestres geminades.
Els capitells de les finestres geminades estan decorats amb motius
vegetals.
La part inferior del cimbori està decorada amb arcuacions llombardes.
Aquesta mateixa decoració es repeteix en la façana oest i en el mur nord,
on veiem els arcs cecs agrupats de dos en dos, a excepció del grup central
de la façana on n'hi ha tres, i separats per lesenes.
És precisament en el sector nord on trobem algunes restes de la gran
catedral egarenca. Es tracta del seu mur nord, que es va conservar per tal
de separar l'espai del poble (parròquia de
Sant Pere i el temple funerari de
Sant Miquel) de la part destinada als canonges (església de Santa Maria i
dependències canonicals).
També es conserven restes d'edificacions
anteriors en el braç sud del transsepte.
Encastada en un dels murs del braç nord del transsepte
trobem una làpida romana.
La capçalera de la catedral estava formada per tres
absis, dels que només es va conservar el central. De l'absis sud podem veure l'arc que el comunicava amb el transsepte.
L'absis principal, aprofitat de l'antiga catedral, estava decorat amb
pintures murals.
Segons els darrers estudis, corresponen al segle VI i són
un exemple únic a Europa. Van ser descobertes l'any 1937, quan es van retirar les pintures del segle XIII que hi havia a sobre. Aquestes
darreres estan en molt mal estat de conservació i amb prou feines s'entreveu la imatge de la Verge Maria, ja que han perdut molt el
seu color. Corresponen a una tradició pictòrica romànica, si bé podem considerar que la Verge ja és de tipus gòtic.
Les pintures del segle VI, situades a la volta de l'absis, són similars a
les que trobem a Sant
Miquel. Es tracta d'imatges disposades concèntricament.
Les figures estan dibuixades de tal manera que
les seves dimensions
disminueixen a mesura que ens allunyem del centre. Podem veure uns personatges vestits amb túniques curtes i sense calçat. Sembla
que les escenes representades podrien fer referència a fragments de la vida i Passió de Crist. A mesura que ens allunyem del centre,
la conservació de les imatges és més deficient i amb prou feines es poden distingir algunes imatges de sants.
La finestra central de l'absis també està decorada. Hi podem veure bandes de colors, motius vegetals i dos columnes de cercles amb
estrelles o flors al seu interior.
La finestra dreta també conserva restes pictòriques, però en aquest cas són gòtiques.
En la part central de l'absis s'ha col·locat una talla de la Verge Maria
policromada del segle XIV.
En el braç sud del transsepte podem trobar una absidiola excavada dins del mur. Aquesta està decorada amb la història del martiri
de Tomas Becket. En aquest cas l'estat de conservació és força bo, gràcies a que va estar amagat durant molts anys per la presencia
d'un retaule barroc del segle XVII. Aquestes pintures corresponen al segle XII.
A la part de la volta podem observar la figura del Crist entronitzat, beneint a dos personatges. A la seva dreta trobem a Tomas Becket i
a l'esquerra el seu diaca. També s'observen els set canelobres, que segons el relat de l'Apocalipsi representen les set esglésies.
Just a sota del Crist en majestat, podem observar tres escenes que ens narren el martiri del sant. La narració va d'esquerra a dreta.
En la primera imatge l'acusació de l'arquebisbe de Canterbury per part dels seus enemics. Al mig trobem l'escena de l'assassinat del sant,
tot i que està parcialment desapareguda. A la dreta veiem com el cos del Tomas Becket és posat en un sepulcre, mentre que la seva ànima
puja cap al cel, portada per dos àngels.
El darrer tram de les pintures és purament ornamental i representa uns cortinatges.
S'accedeix al temple per una porta situada en el mur oest. Està formada per
un senzill arc adovellat de mig punt.
En un dels seus laterals ens sorprèn un fragment de fris romà del segle I,
decorat amb motius vegetals.
En aquesta façana també veiem dues petites làpides
inscrites, del prevere Arnau de Bernadí (s. XII) i de Pere de Toudell (s. XIII).
El temple tenia dues portes més situades en el sector oest dels braços del transsepte.
La porta del braç sud comunica amb un porxo amb quatre grans arcs de mig
punt. És el que queda dret de l'antic claustre, construït just quan es
va acabar de fer el temple en el segle XII.
La galeria està coberta amb una volta
de canó lleugerament irregular i reforçada amb arcs torals. La força
d'aquests arcs es descarrega en pilars rectangulars, que es van reforçar a
principis del segle XX amb gruixuts contraforts.
Una escala adossada al mur de l'església permet accedir al cor elevat,
que es troba als peus de la nau.
La porta d'accés al cor està formada per diversos arcs
de mig punt en gradació.
En el braç sud del transsepte podem veure una petita porta, avui cegada,
que comunicava l'església amb les dependències de la
canongia.
|